Logo
Jak działa filtr DPF?
6 gru 2019

Jak działa filtr DPF?

Post by Radek

Filtr DFP nazywany też filtrem cząstek stałych to nieodłączna część samochodów z dieslem. W myśl ekologii, ochrony środowiska i atmosfery przed emisją zanieczyszczeń, silniki wysokoprężne wyprodukowane po 2000 roku zostały wyposażone w filtry, zatrzymujące szkodliwe związki spalonej sadzy. Zasada działania części jest bardzo prosta i polega na zatrzymywaniu powierzchni ścianek cząstek stałych i przepuszczaniu możliwie jak najmniej zanieczyszczonego tlenku azotu. Budową DFP, przypomina plaster miodu z licznymi, małymi kanalikami, w których gromadzone są resztki sadzy.

Rodzaje filtrów

Filtry DFP ze względu na sposób działania opierają się  na dwóch różnych systemach:

  • suchy filtr cząstek stałych – w których filtracja odbywa się z udziałem tlenku glinu, ceru i platyny,
  • mokry filtr cząstek stałych – który neutralizację przeprowadza z udziałem płynu katalicznego, dodawanego do paliwa.

Czas użyteczności filtra w dużej mierze zależy od sposobu i techniki użytkowania auta. Silniki, które pracują tylko na krótkich trasach lub często stoją w korkach, po pewnym czasie zaczynają się dławić, od nadmiaru zebranych zanieczyszczeń. To właśnie sposób eksploatacji i regeneracji, pozytywnie wpływa na żywotność silnika i prawidłowe działanie filtra.

Jak często powinieneś wymieniać filtr DFP? Ostateczny czas eksploatacji zależy od wielu czynników, jednak za oficjalnie przyjętą górną granicę podaje się około 180 tys. kilometrów przebiegu.

Diagnostyka filtra DFP

Diagnostyka awarii filtra DFP jest trudna i złożona, gdyż praktycznie zawsze niesie za sobą usterki towarzyszące. Co więcej, „objawy” duszenia, dymienia i przerywania ciągłości jazdy, co prawda mogą wskazywać na problemy z zapchanym filtrem, jednak nie zawsze są z nim tożsame. Dlatego kluczowe jest szybkie działanie ze strony kierowcy. Samodzielna naprawa, zwykle kończy się niepotrzebnym generowaniem kosztów. W przypadku zapchanego filtra co prawda można podjąć próby czyszczenia specjalnymi substancjami, jednak niezbędna będzie konsultacja ze specjalistą. Warto mieć również na uwadze to, iż przedmuchanie filtra nie rozwiąże problemów, do których wcześniej się przyczynił, wpływając na pogorszenie funkcjonowania innych części, np. turbosprężarki.

Usuwanie DPF – czy jest legalne?

Według rozporządzeń Unii Europejskiej w zakresie ograniczenia emisji szkodliwych zanieczyszczeń, filtry powinny stanowić podstawowe wyposażenie samochodów wyprodukowanych po 2000 roku. Część kierowców, jednak decyduje się na demontaż filtra. Czy zatem warto? Pozbawiony filtra DFP samochód jest poważnym zagrożeniem dla środowiska. Podczas jazdy generuje do atmosfery trujące spaliny, które wpływają nie tylko na jakość otoczenia, ale i zdrowie ludzi. Należy pamiętać, iż w granicach Unii Europejskiej, usunięcie filtra jest nielegalne i grozi utratą dowodu rejestracyjnego. W przypadku kontroli kierowca narażony jest na grzywnę i konsekwencje prawne.

zepsute auto

Regeneracja i czyszczenie DPF

Jak już wspomnieliśmy, jazda samochodem na krótkich trasach sprzyja zapychaniu się filtra, który nie ma szans rozgrzać się do temperatury potrzebnej do samodzielnej regeneracji. Jak zatem prawidłowo eksplorować sinik? Przede wszystkim raz na jakiś czas, udaj się na dłuższą podróż. Zaledwie 15-minutowa jazda, prędkością około 100km/h jest skuteczna w osiągnięciu pożądanej temperatury i wypaleniu nagromadzonej sadzy. Istotna jest również wymiana oleju i regularne przeglądy techniczne. Aby jeździć ekonomicznie i działać zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju, każdy właściciel auta osobowego, czy też przedsiębiorca posiadający firmowe ciężarówki powinien mieć świadomość jak ważna jest regeneracja i czyszczenie DPF, najlepiej w sprawdzonym salonie, ponieważ ingerując w filtr DPF samodzielnie, możemy narazić się na dodatkowe koszty. 

W przypadku zapchania filtra konieczne jest wypalanie cząstek stałych, które uzyskuje się w wyniku:

Regeneracji pasywnej – wymuszona eksploatacja pojazdu.

Regeneracji aktywnej – inicjowanej przez ECU, czyli przez wtrysk paliwa podczas wydechu. To stan przejściowy pomiędzy pierwszym, a drugim krokiem, który może być decydujący w przedłużeniu żywotności filtra.

Regeneracji wymuszonej – przez podłączenie urządzenia do stacji diagnostycznej i przeprowadzenie serwisowego wypalania DFP. Regeneracja wymuszona przeprowadzana jest w ostateczności, kiedy nie ma innej możliwości pozbycia się nagromadzonych stałych cząstek sadzy. Dodatkowo stosowana jest w przypadku, kiedy istnieje realne podejrzenie i zagrożenie niekontrolowanego zapalenia się sadzy i pożaru pojazdu. Jeśli regeneracja wymuszona nie przynosi pożądanych efektów, filtr wymieniany jest na nowy.

Kontrola prawidłowego działania filtra DFP odbywa się za pośrednictwem czujnika różnicy ciśnień. Wytwarzane w filtrze ciśnienie oddziałuje na powłokę piezoelektryczną, przez przewody metalowo-gumowe podaje ciśnienie, a następnie zmienia je na sygnał elektryczny, który jest wskazówką o prawidłowym (lub nie) działaniu systemu.

Tags: , ,